This article focuses on the struggles of a student with dyslexia in the French Immersion program. The article sheds light on how parents and teachers must be in constant communication and devise a learning plan for the student in order for them to progress at an appropriate speed and ultimately succeed in learning two languages. […]
Subject: Education
Training Non-native Second Language Teachers: The Case of Anglophone FLS Teacher Candidates
This study documents the experiences of anglophone French as a second language (FSL) teacher candidates during their pre-service program. The authors describe how this group of non-native FSL teacher candidates felt about the adequacy of their FSL skills, their need for some level of second language (L2) support, and the maintenance of their L2 skills […]
Pente or Slope?: Using Student Voices to Explore Program Choice and Experiences in Secondary French Immersion Mathematics
This phenomenological study explores students’ decisionmaking about whether to remain in an optional French immersion (FI) mathematics course in Grade 11, as well as students’ subsequent experiences in their mathematics course of choice. “Survey data from FI students revealed that the main reasons for transferring from FI are quality of instruction, a perception of increased […]
Auto-évaluation : Daily Self-Assessment in the FLS Classroom
This article is about the benefits of self-assessment and its use in language education. The main focus is on auto-évaluation as a means of beginning class in an organized and motivating way. Save to Board […]
Pour s’exprimer dans notre langue
Les témoignages de jeunes qui s’adressent au personnel de leurs écoles en partageant leurs stratégies gagnantes pour rendre les jeunes plus à l’aise de s’exprimer en français. Save to Board […]
Self-Efficacy Beliefs of Novice French as a Second Language Teachers: A Case Study of Ontario Teachers
Tous les participants étaient les enseignants du français-cadre ou d’immersion (1er à 8e année). Ils étaient dans leurs premières 3 années d’enseignement. Cette étude examine la confiance des enseignants dans leur pédagogie de L2, leurs compétences linguistiques et leurs connaissances culturelles. L’étude montre que les enseignants du FLS aux écoles primaires en Ontario « ne […]
Scaffolding Inclusion in a Grade 8 Core French Classroom: An Exploratory Case Study,
Accent porté sur l’inclusion des élèves ayant des besoins particuliers dans la classe de français Save to Board […]
Accessing opportunity: A study on challenges in French-as-a-second-language education teacher supply and demand in Canada
Les ministères d’éducation partout Canada ont identifié les défis de trouver les enseignants de français et propose les solutions pour régler ce problème. Les conseils scolaires soulignent les problèmes de recrutement (les enseignants non-qualifiés, un niveau faible de compétence linguistique), les conditions d’emploi difficile, un manque de ressources, un manque de soutien de la part […]
Liste d’articles – soutien langagier
Ce document fait partie de la synthèse créée par une équipe Camerise :https://h5pstudio.ecampusontario.ca/fr/content/31462 Ce document regroupe les articles consultés traitant le soutien langagier. Ce document est autorisé en vertu d’une Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), sauf indication contraire. This document is licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), unless otherwise indicated. Save to Board […]
Liste d’articles – compétences L2 de l’enseignant
Ce document fait partie de la synthèse créée par une équipe Camerise : https://h5pstudio.ecampusontario.ca/fr/content/31462 Ce document regroupe les articles consultés traitant les compétences L2 de l’enseignant.e Ce document est autorisé en vertu d’une Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), sauf indication contraire. This document is licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), unless otherwise indicated. Save to […]