This glossary offers explanations and definitions rooted in classroom practice, in the Ontario FSL curriculum as well as in the Common European Framework of Reference for Languages (2001). This work is unique in that the goal is to provide detailed definitions so that teachers and teacher candidates can make clear connections between the theoretical influences […]
Subject: French Language
Critical Perspectives of the Common European Framework of Reference for Languages: The CEFR in practice
This two-part professional development series deals with data collected via online surveys and interviews with a small research sample of 6 different experts in the field concerning opinions, uses and critical approaches to the CEFR, specifically as it relates to teacher candidates. This series will cover a variety of discussions surrounding the practical application of […]
Critical Perspectives of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR): An introduction to the framework
This two-part professional development series deals with data collected via online surveys and interviews with a small research sample of 6 different experts in the field concerning opinions, uses and critical approaches to the CEFR, specifically as it relates to teacher candidates. This series will cover a variety of discussions surrounding the practical application of […]
L’arbre qui voulait être entendu – Fiche pédagogique
La ressource s’adresse au personnel enseignant qui cherche à exploiter le livre de façon pédagogique en classe avec leurs élèves, individuellement ou en groupe. Par exemple : – examiner des éléments clés de la page couverture; – bâtir un mur de mots liés aux arbres; – discuter de l’intendance environnementale, des saisons et de la […]
Le Projet de Passion – Le Guide D’animation
Si vous êtes intéressé à enseigner à votre classe les compétences de recherche en FLS, ce guide d’animation est pour vous ! Il écrit les liens entre le curriculum de l’Ontario et le Projet de Passion créé par Camerise. Ainsi que, il donne une explication détaillée sur l’atelier et il donne des instructions et ressources […]
Plan de Cours pour les Verbes et La Négation en Français (avec des ressources)
This resource is a lesson plan that entails activities incorporating the french verbs and negation for approximately the grade 6 core french level in Ontario. It includes online resources that can be completed as a class or on one’s own as well as physical copies that can be printed out and distributed to the learners. […]
Les Accents
Through the exploration of French and English accents in Canada and around the world, students engage in insightful discussions, learn vocabulary and phrases to navigate misunderstandings in conversation, and create posters advocating for linguistic equality. Save to Board […]
(modification) Café francophone
Ressource inspirée et modifiée de l’original : https://camerisefsl.ca/resources/cafe-francophone/ Veuillez consulter l’original pour les notes d’animation. Cette ressource contient des modifications pour les activités suivantes : Café Francophone Worksheet et Astronaute. Il faut copier chaque Google Jamboard avant d’utiliser. Save to Board […]
Jaser en français : accompagnement didactique et plans de leçon pour l’enseignement du français informel
Cette ressource est née du besoin de développer une compétence linguistique du français informel chez les apprenants des niveaux débutant et intermédiaire. Les objectifs de cet accompagnement didactique sont les suivants : – Favoriser l’acquisition du français informel chez les apprenants en les aidant à reconnaître et à utiliser dans des situations authentiques des expressions […]
(modification) Salle d’évasion – un jour dans la peau d’un.e enseignant.e de français
Ressource inspirée et modifiée de l’original : https://camerisefsl.ca/resources/salle-devasion-un-jour-dans-la-peau-dun-e-enseignant-e-de-francais/ Veuillez consulter l’original pour les notes d’animation. Save to Board […]